تفاوت عشق ورزیدن بین زنان و مردان چگونه است؟

تفاوت عشق ورزیدن بین زنان و مردان

بارها در اتاق مشاوره شاهد این هستم که بیشتر اختلاف زن و شوهرها در مورد ندانستن تفاوت عشق بین زن و مرد است.

همین چند روز پیش جلسه ای داشتم که، یک زن و شوهر به دلیل بحث و نزاع های پیوسته در رابطه خود به مشاوره آمده بودند.

هر دو طرف در مورد مسئله ی اصلی که باعث بروز بحث  می شد، یعنی ندانستن تفاوت عشق بین زن و مرد، نظرات متفاوتی داشتند.

زن احساس می کرد که شوهرش نمی تواند او را درک کند و متوجه نیست که او به دنبال احساس ارتباط عاطفی عمیق است  و شوهر نمی توانست درک کند که زنان چرا به دنبال چیزهای متفاوت هستند.

در این جلسه، ما به طرفین توضیح دادیم که در واقع تفاوت هایی بین زنان و مردان در احساس عشق وجود دارد و اینکه زنان به دنبال رابطه های عاطفی و پایدار هستند و بیشتر به جزئیات رابطه توجه می کنند، در حالی که مردان به دنبال روابط پرهیجان و شورانگیز هستند.

در ادامه در مورد تفاوت های عشق ورزیدن در زنان و مردان بیشتر توضیح می دهم.

تفاوت طرز فکر زنان و مردان در مورد روابط عاطفی

قطعأ طرز تفکر مرد و زن در ارتباط عاطفی‌ با هم خیلی متفاوت هست اما همین تفاوت در نگرش و رفتار و طرز تفکر باعث ایجاد حس زیبایی تکامل می‌شود یعنی به عبارتی  زن و مرد با وجود این تفاوت‌ها  کامل کنندهٔ هم هستند درست مثل ابعاد یک پازل که با همهٔ پیچیدگی اگر سعی و تلاش کنید که در کنار هم قرار بگیرند همدیگر راکامل می‌کنند و تبدیل به یک تصویر معنا بخش می‌شوند.

هر زندگی مشترکی قطعأ مشکلات خاص خودش را دارد اما زن و مرد وقتی نتوانند وارد دنیای درونی و ذهنی همدیگر شوند مشکلاتشان بیشتر می‌شود.

اگر هم زن و هم مرد انتظار داشته باشند که همانند هم بیاندیشند و عملکردشان همانند هم باشند قطعٱ این نوع نگرش آنها را به بن بست می‌رساند.

لطفأ به جای این که توقع و انتظار درک شدن بیش از حد را داشته باشید  تلاش کنید تا بتوانید خصوصیات اخلاقی، روحی، روانی، شخصیت طرف مقابلتان را بشناسید.

ارزش ها علایق و اولویتها و خواسته های یک زن در ارتباط عاطفی‌ متفاوت تر از یک مرد هست.

برخی از مهم ترین تفاوت های زنان و مردان عبارتند از:

طرز فکر زنان و مردان در مورد روابط عاطفی ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به برخی از تفاوت‌های مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  • نگرش به ارتباطات:

زنان به طور کلی تمایل دارند که در ارتباط با دیگران، به خصوص با همسرشان، به صورت عمیق و صمیمی باشند. آنها به دنبال پایداری و تثبیت رابطه هستند و علاقه دارند به جزئیات رابطه پرداخته شود. به عبارتی، زنان بیشتر به فرآیند ارتباطی و حساسیت‌های آن توجه می‌کنند.

از سوی دیگر، مردان در زمینه روابط، بیشتر به طرز فکر رقابتی و از روی روابط سطحی عمل می‌کنند.

  • نحوه بیان احساسات:

زنان معمولاً احساسات خود را بیشتر ابراز می‌کنند و برایشان مهم است که همسرشان نیز به احساساتشان توجه کند. در حالی که مردان گاهی اوقات ممکن است کمتر احساسات خود را بیان کنند و به جای آن، به نشانه‌های غیرکلامی (مانند عملکرد و رفتار) اشاره کنند.

  • نگرش به شهرت و ثروت:

برخلاف زنان که بیشتر به ارتباطات و خانواده اهمیت می‌دهند، مردان ممکن است بیشتر به شهرت، ثروت و قدرت توجه کنند و این ممکن است بر روابط عاطفی آنها تأثیر بگذارد.

  • اندازه‌گیری موفقیت رابطه:

برای مردان، موفقیت رابطه بیشتر به سمت داشتن همسری که به او افتخار و رضایت بخشد و در ارتباط با او احساس امنیت کند، می‌رود، برای زنان، موفقیت رابطه بیشتر به سمت داشتن همسری که به او احترام بگذارد، به او توجه کافی کند و احساس عشق و علاقه به او داشته باشد، می‌رود.

  • تفاوت نگرش به رابطه جنسی

مردان معمولاً به سمت  روابط جنسی و جسمانی تمایل دارند و برایشان مهم است که در رابطه جنسی با همسرشان رضایت بخش باشند. برای زنان، روابط جنسی  با توجه به احساسات و نیازهای عاطفی آن‌ها باید اتفاق بیفتد.

تفاوت نگرش به رابطه عاطفی و جنسی

زنها در ابتدا ی بوجود آمدن صمیمیت برایشان مهم هست و آنرا ترجیح می‌دهند اول صمیمیت و بعد رابطهٔ جنسی برایشان ارزشمند است. زنها دوست دارند که معشوقه باشند و مردشان به نیازهایشان، و خواسته ها و آرزوهایشان رسیدگی  کنند و مردها هم از این که به معشوقشان رسیدگی کنند احساس قدرت را تجربه می‌کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید:  علت های سرد مزاجی مردان و درمان سرد مزاجی چیست؟

تفاوت خواسته ها و نیازهای زن و مرد در رابطه

باورتان می‌شود هر زن و مردی حتی نوع نیاز و خواسته هایشان، و حتی اولویت بندی های مهم زندگی‌شان با زنان متفاوت هست برای یک زن روابط بین فردی، مهربانی، همدلی، همدردی، جذابیت، بخشندگی، و دوستانه بودن بسیار مهم هست.

و برای مردان کار، شغل، درآمد، موقعیت، روابط رقابت طلبانه و قدرت مهم هست برای یک زن خیلی مهم هست که طرف مقابلش باشخصیت باشد و اخلاق گشاده داشته باشد  مثل خودشان حساس و احساسی توٱم با عشق و درک و منطق خاص  باشد.

درک تفاوت بین خواسته‌ها و نیازهای زن و مرد در رابطه می‌تواند به بهبود ارتباطات بین آنها کمک کند. این تفاوت‌ها بر اساس فرهنگ، جامعه و شخصیت فرد متفاوت هستند، اما در کل، تفاوت‌های زیر می‌تواند وجود داشته باشد:

تفاوت خواسته ها و نیازهای زن و مرد در رابطه

نیاز به عشق و توجه:

زنان بیشتر به عشق و توجه نیاز دارند تا مردان. آنها احساس می‌کنند که وقتی به آنها عشق و توجه نشان داده می‌شود، احساس ارزشمندی و مهم بودن می‌کنند. از طرفی، مردان نیاز به تأیید و تحسین دارند و ممکن است برای دستیابی به آن به دنبال رابطه جنسی باشند.

نیاز به تفکر و بحث:

مردان بیشتر به دنبال بحث و تفکر هستند و به نتایج منطقی و قابل اندازه گیری توجه می‌کنند. زنان اغلب به احساسات خود اعتقاد دارند و به دنبال ارتباط عمیق‌تر و صمیمی‌تر با شریک خود هستند.

تفاوت گفت وگو در زنان و مردان

نیاز به کمک و حمایت:

زنان بیشتر به کمک و حمایت از شریک خود نیاز دارند و به دنبال این هستند که شریک آنها را در موقعیت‌های دشوار حمایت کند. مردان به دنبال قابلیت‌های حل مسئله و رسیدن به راه حل‌های عملی هستند.

نیاز به تحقیق و کشف:

مردان به دنبال کشف جهان پیرامون خود هستند و علاقه‌مند به تحقیق و پیشرفت هستند. زنان به دنبال تعاملات اجتماعی و رشد روابط خود با دیگران هستند.

نیاز به استقلال و آزادی:

مردان بیشتر به دنبال استقلال و آزادی هستند و به دنبال این هستند که در تصمیم‌گیری‌های مهم و کنترل زندگی خود دخالت کنند. در مقابل، زنان اغلب به دنبال اتصالات و ارتباطات پایدار هستند و به دنبال ایجاد رابطه صمیمی و قابل اعتماد با شریک زندگی خود هستند.

نیاز به مراقبت و حمایت:

زنان بیشتر به دنبال مراقبت و حمایت از خودشان و خانواده‌شان هستند. این نیاز به دلیل باروری و مراقبت از فرزندان است. مردان نیز به دنبال حمایت از خودشان و خانواده‌شان هستند، اما این نیاز اغلب بر اساس امنیت مالی و فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی است.

  1. نیاز به جذابیت و شهوت: مردان به دنبال شهوت و جذابیت زنان هستند و به دنبال ارتباط جنسی با آنها هستند. زنان نیز به دنبال جذابیت و شهوت مردان هستند، اما این نیاز را در ارتباط با عشق و احساسات مربوط به آن تجربه می‌کنند.

همچنین، باید توجه داشت که تحقیقات نشان داده‌اند که اکثر زنان در انتخاب شریک، مواردی همچون امنیت، پایبندی، صداقت، احترام و قابلیت ارتباط برقرار کردن با هم، را به معیارهای با اولویت بالاتر خود قرار می‌دهند. و برای اکثر زنان مهمترین عامل در انتخاب شریک، ارتباط روانی و احساسی بین آنها و شریکشان است.

برای خیلی از زنان قد و هیکل و زیبایی  یک مرد جز ملاک هایی با اولویت پایین تر محسوب می شود.

معمولا اگر یک مرد به دنبال روابط بلند مدت باشد در همان مراحل اولیه شناخت بیشتر شخصیت طرف مقابل را آنالیز  و بررسی می‌کند.

برای یک مرد شخصیت یک زن بسیار مهم هست قد و هیکل و ظاهر فیزیکی جز اولویت دوم یک مرد به حساب می آید ودر اولویت های بعدی اخلاق شوخ طبعش و قیافه جذاب به ترتیب برای یک مرد جز ارزش‌های انتخابیش به حساب می آید.

طی تحقیقات به عمل آمده خواستهٔ معمولاً مردان از روابط عاطفیشان این است که زنان کمتر حرف بزنند و هیجانی باشند مردان خیلی حال و حوصله رمانتیک بازی را ندارند و کیفیت رابطهٔ جنسی برایشان مهم تر است.

مردان، زنانی که به امور خانه داری بیشتر رسیدگی می‌کنند و از حساسیت‌های کمتری در روابط بین فردی برخوردار هستند ترجیح می‌دهند مردان زنان خوش قول و زنانی که عملکردشان قوی و غنی هست و کمتر با کلمات بازی می‌کنند را ترجیح می‌دهند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید:  انتظاراتی که زنان از همسرشان دارند ولی به زبان نمی آورند؟

بر خلاف مردان که زنان کم حرف  را ترجیح می‌دهند زنان مردان پر حرف و عاطفی و رمانتیک را دوست دارند.

زنان مردانی که در پیش نوازی و نوازش های عاشقانه پیش قدم هست را ترجیح می‌دهند زنان دوست دارند که مردشان دغدغه های کاری کمتر داشته باشند. عاشق طبیعت و بیرون رفتن  باشند و سلامتشان در اولویت قرار بدهند و فوت فن همسرداری و همدردی و همدلی را کاملأ بلد باشند.

با بررسی سادهٔ خواسته های زن و مرد متوجه می‌شویم که چقدر نوع جهان بینی آنها نسبت به همدیگر متفاوت هست بهترین راهکار این است که همین تفاوت ها را در نظر بگیریم  که بتوانیم همدیگر رابیشتر درک کنیم.

به طور کلی، تفاوت‌های بین خواسته‌ها و نیازهای زن و مرد در رابطه ممکن است بر اساس فرهنگ و جامعه متفاوت باشد، اما درک این تفاوت‌ها می‌تواند به بهبود روابط بین مرد و زن کمک کند. همچنین این باید به عنوان یک فرصت برای یادگیری و پذیرش تفاوت‌ها و احترام به همه‌ی نیازها و خواسته‌های یکدیگر استفاده شود.

شناخت ارزشهای زن و مرد در رابطه

برای یک مرد کار کردن یک ارزش به حساب می‌آید. و برای یک زن روابط بین فردی  بسیار مهم هست.

زن وقتی  تحت فشار واسترس روانی باشد  دوست دارد با همسرش حرف بزند ولی اگر مردی تحت فشار و استرس روانی باشد حرف زدن و بیان احساساتش مخل حل مشکل می‌داند.

و در این مرحله ترجیح می‌دهد سکوت کند هم زن و هم مرد از لحاظ کیفی ساختارهای مغزشان با هم متفاوت هست درک همین تفاوت ها باعث بوجود آمدن تفاهم می‌شود برای یک زن زندگی خصوصی مهم و ارزشمند هست اما برای یک مرد موقعیت اجتماعیش در اولویت قرار دارد.

وقتی یک زن در جمع حرف می‌زند بیشتر دوست دارد مورد تایید قرار بگیرد.

اما وقتی یک  مرد در جمع صحبت می‌کند بیشتر دوست دارد قدرت طلبی کند. یک زن دوست دارد که مردش در حل مشکلاتش بهش کمک کند  هیچ چیز برای یک زن لذت بخش تر از این نیست که احساس کند مردش پشت و پناهش هست.

یک مرد به سختی از یک زن کمک می‌طلبد  چرا که احساس می‌کند قدرت طلبیش به چالش کشیده شده است.

یک زن مدام دوست دارد در مورد مشکلاتش صحبت کند اما یک مرد احساس می‌کند اگر در مورد مشکلاتش صحبت کند مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌گیرد.

در بعضی از  مواقع وقتی یک زن و یک مرد با هم در ارتباط عاطفیشان به مشکل بر می‌خورند ممکن است مرد برای اتمام جر وبحث  رابطهٔ جنسی را برقرار کنند ولی یک زن ترجیح می‌دهد که در ابتدا مسائل و مشکلاتشان حل شود و بعد از آن رابطهٔ جنسی‌شان  برقرار شود.

وقتی مشکلی بوجود می آید زنها ترجیح می‌دهند حرف بزنند مردها ترجیح می‌دهند سکوت کنند تا به آرامش دستیابی پیدا کنند و توانایی‌های لازم را برای حل مشکل  بدست بیاورند.

در این شرایط هرگونه زن تقلا کند مرد ممکن است عصبانی شود چرا که آرامش درونش به مخاطره افتاده است.

در این شرایط مرد ممکن است عقب نشینی داشته باشد که این عقب نشینی ممکن است  در بیشتر مواقع  به معنای تجدید قوا هست و بیانگر بی‌تفاوتی  نیست. زنها با حرف زدن آرام می‌شوند و در شرایط معمولی و عادی لذت میبرند.

یک مرد در شرایطی شروع به حرف زدن می‌کند که نیاز به دلیل داشته باشد  زن ها تلاش می‌کنند از مردشان بهترین ها را بسازند  در صورتی که تلاششان بی ثمر هست و اما یک مرد دوست دارد که زنش مرتب ترین زن زندگیش باشد.

برای یک زن چیزهای خیلی کوچک خیلی اهمیت دارد اما برای یک مرد موضوع های مهم زندگیش در اولویت قرار دارد و به چیزهای کوچک اهمیتی نمی‌دهد مثلٱ یک زن  ممکن است به مناسبت‌های مختلف دوست داشته باشد همسرش یک شاخه  گل رز به او هدیه بدهد و بارها این کار در طول سال اجرا شود اما یک مرد ممکن است در طول یک سال یک بار برای همسرش یک بغل گل رز بخرد و یک جا بهش هدیه بدهد

تفاوت گفتگو کردن از نظر زن و مرد در رابطه

درهنگام صحبت کردن در مغز انسان  یک سری فعالیت‌ها  صورت می‌گیرد در مغز مردان هنگام حرف زدن قسمت‌های کمی از مغز فعالیت می کند. مثلأ در مغز مردان نواحی ویژه ای در قسمت جلو و عقب نیمکرهٔ  چپ مردها درگیر واژه سازی  هست.

اما در مغز  زنان هم نیمکرهٔ چپ و هم نیمکرهٔ راست  و هم در جلو و عقب هر نیمکرهٔ آنها در هنگام صحبت کردن فعال می‌شود. به همین دلیل دامنهٔ لغات زنان گسترده تر و خیلی بیشتر از مردان از صحبت کردن لذت میبرند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید:  چگونه یک مرد با همسر خود صمیمی شود

اگر یک زن در طول روز با یک دوست و یا با یک نفر مفصل صحبت کرده باشد  درلحظه های پایانی روز یا شب خیلی حرفی برای گفتن با مردش را ندارد  چرا که از یک مسیر دیگر تخلیه انرژی شده است.

تفاوت عواطف و احساسات زن و مرد در رابطه

با بررسی مغز زن و مرد بوسیلهٔ ام. آر. ای. توسط محققان آزمایش‌هایی روی مردان و زنان انجام دادیم  و به این نتیجه رسیدند که در مغز هر مردی در قسمت عواطف نیمکرهٔ راست آن فعال می‌شود. و در زنان هر دو نیمکرهٔ فعال می‌شود به همین دلیل ممکن است یک زن در لحظهٔ کار کردن و یا فعالیت اجتماعی احساساتی و هیجانی شود مثلٱ هم کار کند و هم گریه کند  چرا که هر دو نیمکرهٔ  مغزش درگیر عاطفه و احساس هست.

اما یک مرد خیلی متفاوت تر از یک زن عمل می‌کند  یک مرد ممکن است در حیطهٔ کارش با مشکل لاینحل برخورد کند آن لحظه احساساتی نمی‌شود  و به دنبال راه حل منطقی و حل مشکل است. چرا که نیمکرهٔ راست مغز متعلق به احساسات  و عواطف هست و نیمکرهٔ چپ مرد  منطق گراست. در لحظات حل مشکل از نیمکرهٔ چپ استفاده می‌کند و احساسات را کنار میگذارد

برداشت های متفاوت از عشق:

عشق برای یک زن اولویت زندگیش هست. و عشق هست که به زندگیش رنگ و بو می بخشد اما برای یک مرد درک عشق در مرحله اول یک سرگرمی و یک مشغولیت ذهنی هست.

یک مرد بعد از مدتی که از آشنایی و  شناختش بگذرد عمیق تر از یک زن می‌تواند همسرش را دوست داشته باشد مثلٱ یک زن  اگر شاخه گلی زیبایی را ببیند به راحتی می‌تواند آن را از شاخه بچیند و لمسش کند  و بو کند اما یک مرد حاضر نیست یک گل را از شاخه جدا کند چرا که انجام دادن این کار بیانگر مرگ یک گل است.

مردان در احساسات عاشقانه شان  خیلی واقع بین تر از یک زن هستند.

یادتان باشد که همین تناقضات در هر ارتباط عاطفی  همانند یک آهن ربا عمل می‌کند  و زن و مرد جذب یکدیگر می‌شوند. و درک تفاوت‌ها باعث بوجود آمدن صمیمیت میشود. درک نکردن تفاوت‌های شخصیتی بین زن ومرد   به مرور زمان باعث کم رنگ شدن هیجانات و از بین رفتن شور و اشتیاق در رابطهٔ بلند مدت می‌شود.

پس لطفٱ تحت هیچ شرایطی در صدد این نباشید که بخواهید خودتان را تغییر دهید  و احساساتتان را سرکوب کنید  و یا این که تلاش کنید  طرف مقابلتان را تغییر دهید. معقولانه ترین  راه حل این است که تفاوت های  شخصیتی، فیزیکی، روحی، و روانی، خودتان و طرف مقابلتان را بپذیرید  و سعی کنید از تمام قابلیتهایتان برای حفظ ارتباط عاطفیتان استفاده کنید.

سخن پایانی

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و پاسخگوی شما برای رفع بخشی از مشکلات و اختلافاتتان باشد.

اگر سوال یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم که با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا تفاوت عشق ورزیدن بین زنان و مردان واقعی است؟

بله، بر اساس تحقیقات روانشناسی و نظریات متعدد، تفاوت عشق ورزیدن بین زنان و مردان وجود دارد.

چه تفاوت‌هایی در عشق ورزیدن زنان و مردان وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات، مردان در مسائل عشقی بیشتر به عناصر بصری و فیزیکی توجه می‌کنند، در حالی که زنان بیشتر به عناصر هیجانی و روانشناختی توجه می‌کنند. همچنین، مردان به‌طور معمول پس از داشتن رابطه جنسی، به خودشان و نیازهای جسمی‌شان فکر می‌کنند، در حالی که زنان بیشتر به حمایت احساسی، نگهداری و تقویت رابطه فکر می‌کنند.

آیا عشق ورزیدن زنان و مردان با هدف‌های متفاوتی رابطه دارد؟

بله، هدف‌های عشق ورزیدن مردان و زنان به‌طور معمول متفاوت است. برای بیشتر مردان، هدف‌های عشقی شامل تأیید، قدرت، اعتبار اجتماعی و شهرت است، در حالی که برای بیشتر زنان، هدف‌های عشقی شامل احساس امنیت، تعهد، نگهداری و تقویت رابطه است.

آیا تفاوت در عشق ورزیدن زنان و مردان می‌تواند به مشکلات رابطه منجر شود؟

بله، تفاوت در عشق ورزیدن زنان و مردان می‌تواند به مشکلات رابطه منجر شود، اگر دو فرد نتوانند با تفاوت‌هایشان سازگار شوند و با یکدیگر به‌طور کامل ارتباط برقرار کنند.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09175639935