شخصیت کنترل گر چه ویژگی هایی دارد و چگونه باید با او رفتار شود؟

ویژگی های اشخاص کنترلگر

شخصیت کنترل گر از جمله شخصیت هایی هستند که در روابط عاطفیشان دچار مشکل می شوند. در این مطلب به ویژگی های شخصیتی این افراد، تاثیرات منفی که این افراد در روابطشان ایجاد می کنند و روش برخورد با این اشخاص و درمانشان صحبت می کنیم.

تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی های افراد کنترلگر

شخصیت کنترل‌گر در روابط بین فردی، خانوادگی و روابط عاطفی شان بطور مداوم به دنبال کنترل کردن زندگی  دیگران هستند.

این افراد در روابطشان به دنبال بهانه هستند. اشخاص کنترلگر از مکانیزم دفاعی برون فکنی، زیلداستفاده می‌کنند؛ یعنی وقتی زندگی‌شان دچار مشکل می‌شود دیگران مقصر هستند و بصورت مداوم از اطرافیان  انتقاد می‌کنند و خودشان در بوجود آمدن مشکلات نقش پررنگی ندارند.

فرد کنترل گرا همیشه در حال چک کردن کارهای شما را می باشد؛ در رابطه با نوع پوششتان، لحن کلامتان، نوع صحبت کردنتان، شغلتان، اطرافیانتان، و روابط بین فردی، کاری و عاطفیتان مدام اظهار نظر می‌کند و حساسیت نشان می‌دهد و تلاش می‌کند شما و شرایطتان را تغییر دهد.

شخص کنترل‌گر حتی در بهترین شرایط هم قرار گیرد باز هم از دیگران و اطرافیان انتقاد می‌کند. یعنی همیشه به دنبال انتقاد کردن، گله کردن، غر زدن، و دیگران را مقصر جلوه دادن هستند.

مکانیزم برون فکری افراد کنترلگر

افراد کنترلگر نمی توانند رابطه بین فردی باکیفیتی داشته باشند؛ چون دیگران از آنها رنجیده خاطر هستند.

فرد کنترلگر، در روابط عاطفی، اجتماعی، و کاریش اگر که نتوانند افراد دیگر، شرایط و محیط را تغییر بدهد به راحتی  دیگران را قضاوت می‌کند، توهین می‌کند، تهمت می‌زند و حق به جانب عمل می‌کند.

رفتار فرد کنترلگر، در روابط عاطفی، اجتماعی، و کاری

شخصیت کنترل‌گرا خیلی زود تصمیم گیری می‌کنند. یکی از راه هایی که این افراد برای تغییر شرایط بکار می گیرند، این است که به دیگران احساس گناه و احساس حقارت منتقل می کنند تا بتوانند محرکی برای تغییر موضع باشند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید:  علت های سرد مزاجی مردان و درمان سرد مزاجی چیست؟

شخصیت کنترل‌گرا

بطور کامل شخصیت‌های  کنترل‌گر از درون احساس ناامنی دارند و همین احساس ترس و نا امنیشان  باعث کنترل کردن محیط و اطرافیانشان  می‌شود و اکثرأ دچار اضطراب هستند.

افراد کنترلگر آنچنان  شور و شوقی برای زندگی ندارند چون دودل هستند. آنها ازدرون احساس تهی و پوچی مزمنی را تجربه می‌کنند.

بعضی از شخصیت های کنترل گر با ترفند پرخاشگری می‌خواهند دیگران و محیط را تغییر بدهند و به اهداف خود برسند.

ممکن است  بعضی از آنها هم  با دروغ و وعده وعید دادن ها وارد حریم شخصی دیگران می شوند و حد و مرز را رعایت نمی‌کنند و به صورت غیر مستقیم نظرات خود را بیان می‌کنند تا دیگران قواعد آنان را دنبال کنند.

مشکلات زندگی با افراد کنترلگر

شخصیت کنترل گر معمولأ در روابط بین فردیشان با عدم تفاهم مواجه هستند. حاضر به درک طرف مقابلشان نیستند؛ چون به دنبال تغییرهمه چیز از جمله طرف مقابل ومحیط اطرافشان هستند.

زندگی با همسر کنترلگر که خیلی ها از چنین شخصی همسر زورگو هم می گویند، خیلی سخت است.  چرا که با کنترل کردن شما، انگیزه، شور و اشتیاق را در زندگی شما از بین می‌برد و آثار مخربی را بر جا می‌گذارد.

زندگی با همسر کنترلگر

باور کنید بدترین چیزی که یک انسان را فراری می‌دهد کنترل کردن است.

اگر شریک عاطفیتان شما را کنترل می‌کند؛ اگر احساس می‌کنید که، باید هر روز برای انجام‌دادن کارهایتان توضیحات اضافه بدهید شما یک انسان آزاد نیستید زیرا بی‌گناهی خود را به هر طریقی  باید اثبات کنید.

مشکلات زندگی با افراد کنترلگر

هر انسانی برای تغییر زندگی خودش، انرژی روحی و روانی  دارد اما تغییر دیگران و سلب آزادی سخت و دشوار است و باعث می‌شود که انسان از اهداف و برنامه های خودش عقب بماند و اهداف آن به حاشیه رانده شوند.

زندگی کردن با همسر کنترلگر بسیار سخت است چرا که آنها از اضطراب بالایی  برخوردارند. وقتی که نمی‌توانند دیگران و محیط  را کنترل کنند دچار خشم و عصبانیت می‌شوند.

چه شخصیت‌هایی با همسر کنترل گر کنار می آیند؟

  1. آنهایی که اعتماد به نفسشان پایینی دارند و مهارت هایشان ضعیف است.
  2. آنهایی که از لحاظ شخصیتی  وابسته هستند و کنترل کردن فرد کنترل‌گر به آنها در ابتدا احساس امنیت می‌دهد.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید:  چگونه رابطهٔ عاشقانه را از راه دور حفظ کنیم؟

کنارآمدن با افراد کنترلگر

همسر کنترل گرا ممکن است دارای چه اختلال شخصیتی باشند؟

شخصیت کنترل گرا ممکن است علاوه بر شخصیت اضطرابی، اختلال شخصیت مرزی و یا  اختلال خود شیفتگی هم داشته باشد.

با همسر کنترل گر چه کنیم؟

اگر در شرایطی زندگی می‌کنید که، همسر کنترل‌گر دارید، بهترین راه درمان، قاطعیت است.

بهترین راه برخورد با افراد کنترلگر

شما باید یاد بگیرید که افسار زندگیتان را به دست بگیرید؛ و  رابطهٔ عاطفی و کارهایتان راخودتان کنترل کنید.

شما باید به زندگیتان، و شخصیتتان یک نگاه ارزشمند داشته باشد و به خودتان باور داشته باشید تا بتوانید کنترل  امور زندگی و کاری هایتان را بدست خود بگیرید.

لطفاً خودتان را قوی کنید. و هرگز اجازه ندهید که کسی برای شما تصمیم بگیرد و بر روی امور مهم زندگیتان تسلط داشته باشد. شما باید بتوانید گنجایشتان را بالا ببرید تا بتوانید افسار زندگی و سرنوشت خودتان را بدست بگیرید.

کمی بیشتر خودتان را باور داشته باشید…

درمان افراد کنترل‌گر

اگر احساس می‌کنید که همسر کنترل‌گر یا شخصیت کنترل گری دارید حتما از یک مشاوره یا روان شناس کمک بگیرید.

دلیل کنترل کردن افراد حساسیت ها، ترسها، و نا امنی های حل نشده است. بررسی کنید ببینید آیا در گذشته اتفاق، خیانت و یا بحرانی باعث شده که در حال حاضر نسبت به همسرتان کنترل‌گر شده اید.

باید بتوانید ترس های خود را شناسی کنید و نقش خودتان را در خیانت و یا بحران بوجود آمده پیدا کنید.

شما باید عامل ترس ها و نگرانی‌های تان و رفتارهای محرکتان را در فرایند حل مسئله قرار دهید.

قطعأ شما در این مسیر نیاز به مشاوره و روانشناس دارید. یکی از آیتم‌های مهمی که در روند بررسی و درمان به شما کمک می‌کند این است که تمام حساسیت‌های خود را پیدا کنید و رفتارهای کنترل‌گری مخربی که داشتید را بررسی کنید و پیامد رفتارهای کنترل‌گری تان در کوتاه مدت و بلند مدت را ارزیابی کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید:  در برابر ابراز علاقه چه بگوییم؟ (راهنمای کاربردی)

اگر همسر کنترل گر شما، در رابطهٔ عاطفیتان حساسیت زیادی دارد و بیش از حد شما را کنترل می کند مطمئن باشید که به مرور زمان دچار خشم و عصبانیت می‌شوید. اگر این خشم و عصبانیت حل نشود رابطهٔ زناشویی شما وارد فرایند لج و لجبازی می‌ شود که ریشهٔ آن خشم و عصبانیت نهفته است.

ممکن است در ابتدای شروع رابطهٔ عاطفیتان کنترل‌گری شما، بسیار جذاب و تاثیرات مثبت به روی همسرتان داشته است اما به مرور زمان، کنترل‌گری آثار بسیار مخربی را در ارتباط عاطفی به جای می‌گذارد چون پر پرواز طرف مقابل را می‌شکند و احساس اسارت را تجربه می‌کند و تکرار این داستان رابطه را وارد سیکل معیوب می‌کند.

محصول این سیکل معیوب از بین رفتن صمیمیت است؛ و رابطهٔ عاطفی که در آن صمیمیت آن کمرنگ شود و یا از بین برود قطعأ رابطهٔ جنسی پر باری هم نمی‌توانند تجربه کنند و به مرور زمان ممکن است تعهد هم از بین برود چرا که دیگر اعتمادی وجود ندارد.

اگر کنترل گر هستید رفتارهای مخرب خود را در زمینه صمیمیت، تعهد و رابطهٔ جنسیتان بررسی کنید و  خسارت‌های آن را پیدا کنید.

تلاش کنید و از یک روان شناس برای حل شدن ترس ها و نگرانی‌ها، حساسیت‌ها و احساس نا امنی تان کمک بگیرید. چرا که حتمأ باید علت رفتارهای مخرب شما ریشه یابی شود.

و در آخر مشکلات و مسائلی که در حیطهٔ اختیارات شماست و شما در آن حیطه درصد بالایی از تاثیرگذاری را دارد را پیدا کنید و انرژی درونیتان را صرف حل کردن آنها کنید؛ سپس کم کم حاشیه ها را  حذف کنید و خودتان را از سیکل فرسایش کنترل گری نجات دهید.

سخن پایانی

امیدوارم این مطالب مورد توجهتان قرار گرفته باشد. شما می توانید سوالات خود را در این باره در انتهای همین صفحه قرار دهید. سوالات شما توسط خانم منصوره رفیعی روانشناس، پاسخ داده می شود.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09175639935